Hummuksen ensisijaisina raaka-aineina käytetään tahinia sekä kikherneitä. Tahinia voit ostaa kaupasta tai tekaista itse edellisen reseptini mukaisesti.

Minulla oli kaapissa vain kuivia kikherneitä vihreässä GoGreen-pahviaskissa, joten toteutin homman taktisesti laittamalla herneet kylmään veteen aamulla ennen töihin lähtöä, ja huuhtelemalla ja keittämällä ne iltapäivällä töiden jälkeen. Voit myös liottaa niitä yön yli. Liotus lyhentää keittoaikaa ja säästää sähköä. Minä vielä energiapihinä ja muutenkin hätäisenä miehenä keitin herneet painekattilassa, jolloin ne olivat valmista kamaa vartissa. Paketin ohjeen mukaan niitä pitäisi keittää normikonstein tunti. Vähemmällä pääset ostamalla valmiita tölkitettyjä herneitä.

Kikherneiden tiivis ja jauhoinen koostumus tekee niistä erittäin haasteellisia kohteita sauvasekoittimelle, eli tehokas blenderi on varmasti paras väline. Täältä ei kuitenkaan sellaista tällä haavaa löydy. Jouduin lisäämään aika runsaasti vettä saadakseni mössön kutakuinkin lusikoitavaan muotoon. Mitä paremman blenderin omistat, sen tasaisemman koostumuksen tähän saat.

Valmis tuotos oli tajuttoman hyvää turkkilaisen jogurtin kera, joten päätin lopulta tehdä tästä 2 in 1-tuotteen sekoittamalla jogurtin suoraan hummuksen sekaan. Lopputulos oli koostumukseltaan sopivaa, mukavan raikasta ja muutenkin herkullista. Hummus maistuu ainakin itselleni tuoreeltaan, jolloin se on vielä kik-herneiden keittämisen jäljiltä lämmintä, mutta maistuu ihan yhtä maukkaalta myös kylmänä. Jääkaapissa säilytettäessä myös valkosipulin maku hiipii paremmin esiin.

Hummusta voit maustaa muillakin kuin tässä mainituilla mausteilla; esimerkiksi jauhettu korianteri tai muut yrtit voisivat antaa makuun lisää vivahteita. Virallisesti kuuluisi kai käyttää tavallista kuminaa, mutta minä en sen mausta juuri perusta, joten jätin sen siksi tästä pois.

kikherneistä on varoitettava, että ne sisältävät kohtuullisen paljon hiilareita, joten tästä ei siis karppaajan kannata tehdä itselleen pääruokaa vaan käyttää lähinnä lisukkeena muun ruuan kanssa. Tämä menee täällä myöhemmin tehtävän liharuuan kaveriksi… siis se mitä satsista on vielä jäljellä.

Makroravinteet koko satsissa sekä energiajakauma:

Hiilihydraatit: 99g (28%)
Rasva: 90g (55%)
Proteiini: 52g (14%)
Kuitu: 25g (3%)

Ainekset:

3rkl tahinia
1 sitruuna
3rkl oliiviöljyä
muutama valkosipulinkynsi
suolaa
juustokuminaa
200g kikherneitä
vettä
1dl turkkilaista jogurttia

Valmistusaika: vartista kokonaiseen päivään riippuen kik-herneiden laadusta.

DSC_0061

1. Käsittele kik-herneet pakkauksen ohjeen mukaan, mikäli aiot käyttää kuivia herneitä.

2. Lusikoi tahini kulhoon tai blenderiin, purista sekaan sitruunan kaikki mehu ja soseuta parin minuutin ajan. Lisää tämän jälkeen muut aineet jättäen kik-herneet ja vesi viimeiseksi. Soseuta minuutti jokaisen ainelisäyksen jälkeen. Voit lisätä kik-herneet myös useammassa erässä, jolloin homma toimii ainakin sauvasekoittimen kanssa paremmin. Lisäile vettä vähitellen niin kauan, että koostumus on sopivan notkeaa ja massa on helposti lusikoitavissa.

3. Testaa maku ja lisää mausteita / suolaa tarvittaessa. Lisää myös jogurtti, ja sekoita hyvin. Valmista!

Mainokset