Kävin eilen aamulla lakisääteisessä työterveystarkastuksessa, joka tehdään rakennusalan työntekijöille kolmen vuoden välein. Käyntiä edelsivät viime viikolla olleet verikokeet, joista oli mitattu kokonaisen A4-arkillisen verran kaikkea mielenkiintoista. Minulla on siis ilo ja kunnia julkaista pidempään jatkuneen karppauksen vaikutukset veren kolesteroliarvoihin, ja muutama muukin mielenkiintoinen seikka.

Kolesteroli

Moni karppauksen aloittanut tai aiheesta kiinnostunut saattaa olla huolestunut siitä, mitä rasvaisen sapuskan mättäminen kolesteroliarvoille tekee, joten tässä on nyt mustaa valkoisella aiheesta. Pyysin hoitajalta myös vanhat kolme vuotta sitten saadut tulokset vertailua varten. Seuraavanlaisesti kävi:

kole1

Tulokset olivat kutakuinkin sellaiset kun olin osannut odottaa, eli kokonaiskolesteroli oli noussut aavistuksen, mutta ainoastaan HDL oli noussut reippaasti, LDL laskenut hieman. Kaikkein tärkeimpänä pointtina tulokset osoittivat triglyseridien rajua pudotusta kolmen vuoden takaisesta.

Verensokeri

Mainitsin tuossa yllä myös paastosokeriarvon ihan huvin vuoksi. Glukoosin osalta hoitaja kysyi oliko paastoni ollut pitkä – ennen kokeita ei saa syödä aamiaista – sillä se oli aavistuksen viitearvojen alapuolella. Sanoin etten muista, mutta yleensä syön illan viimeisen aterian jo ennen kuutta, joten tässä tapauksessa paasto olisi kestänyt noin 14 tuntia. On kuitenkin varsin oletettavaa, etteivät sokeriarvot voi olla korkeat jos sokeria ei syödä eikä sokeriaineenvaihdunnassa ole häiriöitä. En kuitenkaan viitsinyt syödä edes karppia aamiaista ennen kokeita, sillä se voi vaikuttaa moniin muihin mitattuihin arvoihin.

Miten näitä pitäisi tulkita?

Kolesterolikokeiden tulosten tulkinnassa saattaa olla eroja riippuen siitä, miten vanhaa tietoa työterveyshoitajalla päässään on. Tämä hoitaja kuitenkin oli mielipiteineen kutakuinkin samoilla linjoilla minun itseni kanssa. Hengenvaarallisinta on korkea trigly-arvo, ja on erittäin loistavaa jos luku alkaa nollalla. Kokonaiskolesterolin vaarallisuus riippuu HDL:n ja LDL:n suhteesta, eli jos HDL on korkea ei korkealla kokonaiskolesterolilla ole merkitystä. HDL pitäisi olla vähintään 1 mmol/l, ja minä sain hoitajalta yllä mainituista arvoista vain kehuja, vaikka kokonaiskolesteroli olikin yhden pykälän yli viitearvon (5.0 mmol/l).

Olen jo aiemmin tässä blogissa julkaissut pidemmänkin tekstin kolesterolista, mutta sen olin kirjoittanut niin, ettei omakohtaisia konkreettisia todisteita karppauksen vaikutuksesta vielä ollut. Väitetään kuitenkin, ettei karppauksen aloittaneella olisi vielä pitkään aikaan asiaa verikokeisiin, sillä arvojen muuttuminen vie oman aikansa ja pian aloittamisen jälkeen ne saattavat näyttää ihan mitä sattuu.

Painonpudotus ja verenpaine

Voin myös todeta verenpainearvojen parantuneen optimaalisiksi (122/75 mmHg) sekä leposykkeen laskeneen (57bpm) aiemmasta tarkastuksesta. Ilmeisesti tässä ollaan matkalla poispäin tukkeutuneista verisuonista ja sydäntautien riskeistä. Kaikki tämä on melko varmasti karppauksen ja lähes 30 kilon painonpudotuksen ansiota. Kolesteroliarvot ovat saattaneet olla huonommatkin, sillä vuonna 2011 otettujen verikoiden jälkeen lihoin vielä useamman kilon ja söin surkeinta mahdollista ruokaa – lihapiirakoita, roiskeläppäpizzoja, kevytmargariineja, rypsiöljyä, leipää ja makaronia päivittäin. Tuolloin hoitaja oli todennut kolesteroliarvojen olevan hieman varallisella tasolla, muttei vaivautunut tarkemmin selittämään eikä minullakaan ollut silloin minkäänlaista käsitystä taikka omaa mielipidettä näistä asisoista.

Ruokavaliosta ei tarkastuksen aikana puhuttu, ennen kuin hoitaja keksi kysyä syytä rajulle painonpudotukselle. Kerrottuani noudattavani vähähiilihydraattista valiota nainen lähinnä nyökytteli, mutta mainittuani etten syö mitään viljatuotteita hän hieman huolestui kuitujen saannistani suositellen pellavansiemenrouhetta. Sanoin että kaapista löytyy kyllä sellaista ynnä montaa muutakin erilaista rouhetta ja jauhoa joiden kuitupitoisuus on korkea. Kuidunpuutteen huomaa kyllä aamulla vessassa, kun pönttö jää tyhjäksi.

Nämä testit kuitenkin selkeästi osoittivat, että karppauksesta on muutakin hyötyä kuin painonpudotus eikä kolesterolia edelleenkään ole syytä pelätä. Omalla kohdallani karppausta on nyt takana jo yli 1,5 vuotta, ja olen syönyt koko sen ajan mahdollisimman rasvaista ruokaa.

Advertisements