En ole koko kesän aikana postannut tänne mitään projektini edistymisestä, joten hoidetaan se pois alta nyt. Kyllästyin jatkuvaan kirjanpitoon ja päätin siksi unohtaa koko touhun. Pääasia on, että edistystä on tapahtunut koko ajan ja aikoinaan maaliskuussa asetettu tavoite on jo erittäin lähellä. Olin laittanut alustavan eräpäivän 75 kiloon pääsemiseksi vuodenvaihteeseen, mutta tuo tapahtunee jo aikaisemmin. Ilman lomareissua ja oluenhuuruisia viikonloppuja olisi varmaankin jo tapahtunut. On tämän blogin päivittely muutenkin jäänyt kesän ja lomien aikana melko vähälle. Yritän korjata tilannetta tämän kuun aikana. Ruokajuttujakin on tulossa lisää ihan näillä näppylöillä.

Karppauksen ”haitat”

Tällä hetkellä alin kellotettu paino on ollut 77,9kg, eli vajaan kolmen kilon päässä virallisesta tavoitteesta. Edistys on tuonut mukanaan myös joitakin pukeutumiseen liittyviä ongelmia. Työvaatteeni olen joutunut tilaamaan uusiksi jo kahdesti, ensin kokoa 50 ja sitten kokoa 48. Erästä ravintolailtaa varten kävin läpi kaikki farkkuni, joista yhdetkään eivät enää pysyneet jalassa. Oli laitettava jalkaan metrot, joita niitäkin on jälkeenpäin modifioitu vyötäröstä kapeammiksi. Viikonlopun aikana pengastin koko vaatekaapin sisällön ja löysin noin säkillisen muitakin vaatteita, joita ei enää päälle viitsi laittaa. Vaatekauppaan paloi äkkiä reilut 150 euroa, mutta nyt sentään on kolmet sopivat farkut sekä vähän jotain muutakin. Useimmista farkuista 33-tuumaisella vyötäröllä varustetut ovat nykyään bueno. Toisaalta laiskalle vaatteiden ostajalle on ihan hyväksi joutua joskus ostoksille pakon edessä.

Lisää hiilareita

Nyt tavoitepainon ollessa jo lähellä olen sallinut itselleni hieman enemmän hiilareita, mm. marjoja ja hedelmiä sekä makeita juureksia kuten bataattia. Ehkä tulevaisuudessa kuvioihin astuu myös tumma riisi pieninä määrinä. Aion tulevaisuudessakin nauttia hiilarini joistain muista lähteistä kuin viljasta, sillä gluteenin haitoista / vaarallisuudesta ihmisen elimistölle olen jo täysin vakuuttunut. Viljaa ei pitäisi kenenkään syödä missään olosuhteissa. Onneksi oluttakin saa nykyään gluteenittomana, ja nyt on myös oman pihan omenat laitettu kiljupönttöihin käymään siideriksi. Jännä nähdä, mitä siitä tulee.

Painotavoitteen täytyttyä saattaa liiallinen laihtuminen muodostua ongelmaksi. Painon jojottelu ylös alas on helppoa, mutta miten saada pysymään se vakiona? Olen edelleenkin liian laiska laskemaan ja punnitsemaan mitään mitä laitan suuhuni, joten näppituntumalla tästä olisi tarkoitus jatkaa eteenpäin. Hiilareiden määrää tulisi nostaa varoen ja sen vaikutusta painoon tarkkailla päivittäin.

Syyskuun alussa on myös tiedossa vielä viikon mittainen autoreissu Norjaan, mutta tämä matka tapahtuu omissa eväissä, optiona kaikki mitä saattaa nousta siiman ja uistimen avulla Jäämerestä / Atlantista. Matkasta tulossa ainakin jonkinlaisia valokuvia

Ilman liikuntaa

Kesän aikana on myös liikunta jäänyt täysin, syynä vasemman jalan hermovika. Viime viikolla vian aiheuttaja löytyi hermoratatutkimuksessa, johon pääsyä on odotettu kuin joulua. Jatko on edelleen auki lääkärien kesälomien takia. On vaikea uskoa, että yksityisen tahon palveluihin joutuu jonottamaan kuin arvauskeskuksen asiakkaat. Tarjolla on vain kielitaidottomia venäläisiä nuhalääkäreitä, joita ei vastaanoton hoiturikaan suositellut tällaisen vaivan ollessa kyseessä. Toivottavasti kinttu saataisiin pelikuntoon, sillä pian alkaa jälleen sählykausi. Todistetusti on vielä olemassa vaivoja, joihin karppaus ei auta ja on käännyttävä koululääketieteen puoleen. Mutta eipä ole myöskään tullut kiloja takaisin liikunnan puutteen takia, mikä onkin asian ainoa hyvä puoli.

Tarkoitus olisi myös latoa tiskiin listaa kaikista terveyshyödyistä, joita olen karppauksen avulla saavuttanut laihtumisen lisäksi tai sen myötä. Lista tulee olemaan melko pitkä, ja jääköön se ajan puutteen vuoksi toiseen kertaan.

Sijoitan tähän loppuun vielä mittanauhalla tänään kerätyn aineiston, josta ilmenee kiistattomasti että karppaus kannattaa. Ainoastaan vyötärö on kaventunut huomattavasti, muut mitat vain vähän.

  • Rinnanympärys 104
  • Vyötärö 87
  • Reisi 55
  • Pohje 39

Samppa Kalminen

Mainokset