Minä olen viettänyt perinteistä työn juhlaa (eli Vappua) työtä tekemällä. Kotona on riittänyt tekemistä maalaamisesta ja tapetoinnista muovimaton repimiseen ja lattian tasoittamiseen. Pihalla odottaa lapio pystyssä, että tarttuisin vielä siihenkin päivän aikana. Ulkona on hieno ilma, joten miksei?

Uudet housut

Viime viikolla kävin Seinäjoen Pika-Pesussa sovittamassa 50-koon työhousuja, sillä viiskakkoset alkavat jo roikkua päällä, ja housut saa nykyään jalasta nappia avaamatta. Jos 12 kilon painonpudotus pienentää housukokoa reippaasti yhdellä numerolla, olisin tavoitepainoon päästyäni jo kokoa 48. Nyt mennään kutakuinkin puolessa matkassa kohti 75 kilon tavoitetta, itse asiassa ollaan jo vähän sen ylikin. Ehkä loppumatkaan menee niin kauan, että ehdin revittää tilaamani uudet housut riekaleiksi ennen kuin käyvät nekin liian isoiksi.

Mitäs sitten, kun ei enää tarvitse laihtua?

Tiedä sitten onko tällaista vielä kannattavaa pohtia, mutta asia vain tuli mieleen työhousuja sovittaessani. Ehkä treenaajien suosima syklinen ketoosiruokavalio ei sittenkään sovi minulle. Noin reilu viikko sitten ketoosini nimittäin katkesi tuntemattomasta syystä, ja tilan palauttaminen kestää ainakin minulta useita päiviä ja tarkoittaa käytännössä samaa kuin dieetin alun oireiden uudelleen läpikäyminen. Jalkojen voimattomuutta lukuun ottamatta ne olisivat vielä siedettävissä, mutta onko loppuviimein koko syklisessä dieetissä mitään ideaa? Mainittakoon nyt, että ketoosin palauduttua paino romahti aika mukavasti, mutta toisaalta tasaisesti laskien se olisi kai nyt samoissa lukemissa silti.

Voisi olla omalla kohdallani viisainta toteuttaa ruokavalion normalisointi Atkinsin mallin mukaisesti hitaasti hiilareita lisäämällä kunnes paino pysähtyy toivottuun lukemaan, ja tämä pitäisi tehdä vaiheittain koko ajan painoa tarkkaillen. Liian nopea hiilareiden lisääminen voi polkaista painon uudelleen nousuun ja taas sen tekemättä jättäminen voisi pahimmassa tapauksessa johtaa jopa ei-toivottuun laihtumiseen. Tähän pisteeseen on kuitenkin vielä matkaa.

Kännillä kikkailua

Syklisellä dieetillä on kiistämättä eräs etu: ajoittaisen hiilaritankkauksen voisi tehdä vaikka oluella ja näin yhdistää touhun sujuvasti ryyppäämiseen. 😀 Toisaalta ei taaskaan ole hetkeen aikaan juomia tehnyt mieli, kunnes nyt viime viikonloppuna sitten päätin imaista gini-pullollisen. Jotenkin outoa juoda pelkkää raakaa viinaa, mutta se ei katkaissut ketoosia kuten oluen kittaaminen. Ainoa nousupyrähdys painokäyrässä näkyi vasta seuraavana päivänä syötyjen krapulaeväiden (kokonainen pellillinen karppipizzaa) sekä ankaran vichyn juomisen takia. Nämä on jo kurottu kiinni, ja nyt vappu onkin sitten mennyt selvissä merkeissä.

Kuukausi on jälleen vierähtänyt ja mittaustuloksiakin on luvassa, kunhan kateissa oleva mittanauha jostain ensin löytyy.

Samppa Kalminen

Mainokset