Lupasin viime postauksessani perehtyä ryyppäämisen saloihin keetosidieetillä. Nyt yhden viikonlopun mittainen empiirinen tutkimus on tehty, ja tuloksena voin esittää jokusen väitteen. Se ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen elimistö reagoisi viinaan samalla tavalla, joten jokainen siis kokeilee ryyppäämistä omalla vastuullaan.

Seuraavat kolme väitettä kuulee usein puhuttaessa ketoosista ja alkoholista.

  • ”Ryyppääminen ketoosissa aiheuttaa hengenvaarallisen ketoasidoosiksi kutsutun tilan.”
  • ”Ketoosissa parista kaljasta tulee räkäkänniin.”
  • ”Ketoosidieetillä krapulat ovat normaalia huomattavasti pahempia.”

Perehdytäänpä ensin ketoasidoosiin. Joskus se sekoitetaan ketoosiin, ja toisinaan kuuleekin ihmisten väittävän, että ketoosi on hengenvaarallinen elimistön poikkeustila, vaikkei se olekaan. Ketoasidoosi sen sijaan on, ja se johtuu veren happamoitumisesta. Tila on tyypillinen 1-tyypin diabeetikoilla, jotka insuliinin puutteen takia eivät saa siirrettyä ketoaineita pois verestään. Piikittäminen korjaa tilanteen.

Alkoholin runsas käyttö on toinen mahdollinen syy ketoasidoosiin, mutta tällöin homma tapahtuu eri tavalla. Alkoholin polttaminen maksassa ajaa ohi muista suoritteista, joten voi käydä niin ettei maksa kykene enää alkoholimäärän takia tuottamaan glukoosia, mikä voi johtaa ketoaineiden liialliseen tuotantoon ja näin ollen myös veren happamoitumiseen.

Minä jäin kuitenkin henkiin, enkä kokenut mitään normaalia humalaa omituisempaa. En kuitenkaan uskalla väittää etteikö näin voisi käydä muille, joten en neuvo ketään vetämään päätään täyteen ketoosidieetillä ollessaan. Olen kuullut neuvottavan, että ketoosi olisi syytä katkaista ennen ryyppäämistä. Omalla kohdallani se luultavasti katkesi jo siitäkin syystä, että tulin juoneeksi olutta, joka tiedetysti sisältää myös noin 10g hiilihydraatteja tölkkiä kohden. Sellaisen merkille pantavan havainnon tein, ettei minulla ollut juurikaan näläntunteita koko viikonlopun aikana, joten en myöskään syönyt nesteravinnon lisäksi juuri mitään. Toisaalta oluen energiasisältö on aika raju; 24 tölkin keissistä saa lähes 3200kcal.

Räkäkänniin parilla kaljalla

Monet ovat kertoneet saaneensa dieetin aikana kunnon kännit todella halvalla siksi, että viina vain nousee päähän ihan eri tavalla kuin ennen. Tämä ei toteutunut ainakaan omalla kohdallani. Juomilla saattoi olla hieman enemmän tehoa kuin tavallisesti, mutta ihan yhtä hyvin se saattoi johtua useamman viikon raittiina olosta. Kaljakuurin toisena päivänä tätä vaikutusta ei enää ollut. Vaikutukset voivat kuitenkin olla hyvin erilaisia eri ihmisillä, ja veikkaan että alkoholia muutenkin huonommin sietävillä ne olisivat voimakkaampia.

Mitä ryyppäämisestä seurasi?

Ainakin se tuli todistettua, että parin päivän kaljakuuri aiheuttaa painonnousua, mutta luultavasti kyse on ainakin enimmäkseen nesteen kerääntymisestä elimistöön. Eilisen ja tämän päivän aikana olen käynyt kusella useammin kuin olen jaksanut laskea, ja paino on pudonnut jälleen kohti ryyppäämistä edeltäneitä lukemia. Viimeisimmän mittauksen mukaan olen kuitenkin vielä yli puoli kiloa tappiolla… ja mainittakoon nyt vielä, että olutlaatikollisen haittavaikutus oli parhaimmillaan – tai pahimmillaan – lähemmäs 3kg ylimääräistä painoa. Huominen aamumittaus voi näyttää jo jotain todellisesta painonnousuta, kun nestevaikutus on kustu pois tuloksia vääristämästä.

Lisäksi ryyppäämistä seuraa tietenkin aina krapula, mikä ei sinänsä juurikaan poikennut krapuloista ennen karppaamista, olkoonkin että monet karppaajat väittävät krapuloiden huomattavasti pahentuneen VHH:n myötä. Omalta kohdaltani voin sanoa, että tuntui yhtä paskalta kuin aina ennenkin. Kahden päivän ryypiskelystä seuraa kahden päivän krapula.

Pitänee unohtaa tällaiset tutkimukset toistaiseksi, ja kuten olen aiemmin kertonut, niin vähemmänhän noita juomia on tehnyt mieli tämän dieetin myötä.

Samppa Kalminen

Advertisements