Mieliala: hieman väsynyt liian lyhyen yön jälkeen
Taustamusiikki: Massive Attack – Future Proof

Näin aluksi on syytä hieman perehtyä sokeriin ja sen vaikutusmekanismiin ihmisaivoissa. Tieteen kuvalehden artikkelissa viime kesältä kerrottiin, että sokerin vaikutukset ovat verrattavissa huumeiden vaikutuksiin. Sokeri aiheuttaa himoa, riippuvuutta ja vieroitusoireita. Kokeissa tiedemiehet aiheuttivat rotille rasvamaksan pelkän sokerin avulla, sekä todistivat myös sen että ne vaihtoivat mielellään kokaiinin sokeriin, jos se oli mahdollista. Sokeri on siis erittäin voimakasta riippuvuutta aiheuttava aine.

sug

Nopeat hiilihydraatit

Tiedetään, että nopeiden hiilihydraattien nauttiminen aiheuttaa verensokeripiikin, jonka johdosta haima erittää elimistöön insuliinia suuret määrät varastoiden sokerin soluihin ja sisäelimiin estäen samalla sen kulkeutumisen aivoihin. Veren sokeripitoisuus siis myös romahtaa nopeasti, aiheuttaen nk. sokerikrapulan. Sokeripiikki syntyy syötäessä mitä tahansa nopeita hiilihydraatteja, kuten sokeria, leipää, perunaa, pastaa tai vaikka sipsejä.

Serotoniini ja dopamiini ovat mielihyvää lisääviä hormoneja ja aivojen välittäjäaineita, joiden tuotannon verensokeripiikki laukaisee. Luonnollisesti ihminen tulee riippuvaiseksi hyvästä olosta, joka näkyy elimistössä sokerinhimona ja nälkänä piikin jälkeen. Tämä johtaa helposti mässäilyyn tai naposteluun, joiden seuraukset me kaikki tiedämmekin. Tästä syystä olisi eduksi, että verensokeri pysyisi tasaisena. Ilman piikkejä ja sokerikrapulaa kylläisyydentunne säilyy pidempään, eikä tee mieli syödä ennen kuin on oikeasti nälkä. Sokerikrapulan aikaansaama näläntunne on elimistön huijausta eikä aito energianpuutteesta johtuva tila.

Tasainen verensokeri pitää yllä virkeyttä ja hyvää oloa

Karppaajan veren sokeriarvot pysyvät yleensä hyvin hallinnassa, sillä nautitut ateriat sisältävät vain vähän hiilihydraatteja, jotka nekin ovat usein pitkäketjuisia muotoja, joiden sulaminen elimistössä on hitaampaa, mikä näinollen ei aiheuta äkillistä piikkiä myöskään insuliinitasoihin. Sokeritasapainoon voi vaikuttaa myös syömällä usein ja vähän kerrallaan.

Verensokerin heilahtelut olen itse kokenut ajoittaisena väsymyksenä ja turtana olona, tai oikeastaan vasta näin jälkeenpäin noiden olotilojen puutteena. Aiemmin ne olivat osa elämää, enkä edes kiinnittänyt niihin mitään huomiota. Nykyään olen tasaisen virkeä aamusta iltaan, huomattavasti energisempi ja mieliala on useimmiten pysyvästi plussan puolella. Tämä on näkynyt parempana jaksamisena, lisääntyneenä sosiaalisuutena, innokkuutena tehdä erilaisia asioita sekä erityisesti… vähentyneenä alkoholinhimona.

Tasainen verensokeri hillitsee viinanhimoa

Aloitettuani karppauksen yksi suurimmista murheistani oli se, miten jaksan olla 4 viikkoa ottamatta ainuttakaan känniä, ja senkin jälkeen nauttia viinaksia huomattavasti hillitymmin kuin mihin olen aiemmin tottunut. Nyt neljä tipatonta viikkoa on takana, ja viinanhimo on loistanut poissaolollaan. Parina ensimmäisenä viikonloppuna ”kaljatti”, mutta sittemmin koko asia on jäänyt mielessäni taka-alalle. Eilen alkoi talviloma, mutta kaljakaupassa käyminen no käynyt mielessä ehkä kerran, ja on jäänyt toistaiseksi toteuttamatta. On muitakin mielihyvää aiheuttavia asioita, esimerkiksi liikunta.

Mistä tämä sitten johtuu? Palataan takaisin alkuun, eli siihen mitä kerroin tämän tekstin alussa sokeripiikkien vaikutuksista aivoihin. Mitä eroa on alkoholin ja sokerin vaikutuksella aivojen mielihyväkeskukseen? Vastaus karkeasti: ei juuri mitään. Myönnetään, että tämä on itsekehittelemääni pseudotiedettä, mutta tulokset puhuvat silti vakaasti teorian puolesta. Samaa mieltä on myös lääkäri Antti Heikkilä, joka on suositellut karppausta hoitomuotona alkoholismiin.

Sori vaan…

Niille karppauksen aloittaneille, jotka etsivät netistä itselleen ”lupaa ryypätä” dieetin aikana, tämä artikkeli oli varmasti pettymys. Lupaan palata aiheeseen tulevaisuudessa, ja nimenomaan tarkastellen asiaa tuosta näkökulmasta. Tarvitsen myös ensin omakohtaisia kokemuksia ryyppäämisestä karppauksen aikana että osaisin siitä jotain kertoa. Mutta olkoon tämä myös lohdutuksena niille uusille karppaajille, jotka ovat aiemmin juoneet paljon: onko pakko ryypätä, jos ei enää edes huvita?

Tässä on hyvä artikkeli sokeririippuvuudesta englanniksi.

Haluan muistuttaa myös, että viinanhimon ylläpitäminen on vain yksi sokerin monista haittavaikutuksista, joista aion kehittää juttua myöhemmin. Stay tuned. 🙂

 Samppa Kalminen

Mainokset