Mieliala: rento, hieman väsynyt
Taustamusiikki: Akira Yamaoka – Silent Hill 3 Original Soundtrack

Luin äskettäin Atkinsin dieettiä koskevia ravintoainesuosituksia, ja yllätyksekseni havaitsin että kofeiini oli luokiteltu ehdottomasti vältettäväksi aineeksi, ainakin dieetin ensimmäisen vaiheen aikana. Kofeiini nostaa insuliinitasoa, mikä taas estää rasvanpolttoa. Tohtori Tolonen oli asiasta eri mieltä, mutta hänen suosituksensa perustuvatkin erilaisiin lähtökohtiin. En siis tiedä ketä uskoa, mutta päätin kuitenkin jättää vihreät teet toistaiseksi kaappiin pölyttymään. Ehkä palaan niiden pariin dieetin myöhemmässä vaiheessa. Ja mainitaan nyt vielä, etten noudata Atkinsin dieettiä, enkä myöskään Tolosen ortoglykeemistä ruokavaliota. Tällä dieetillä ei taida olla vielä nimeä.

Joitain nykyään kiellettyjen aineiden listalla olevia tuotteita on hieman ollut ikävä, mutta useimmiten se iskee vain silloin kun näitä herkkuja kaupan hyllyillä näkee. Tänään olisi tehnyt mieli ostaa Pommacia, italiansalaattia sekä lihapiirakoita. Kävelin kuitenkin hyllyjen ohi muistuttaen itselleni, miten mainioita karppiruokia olen jo syönyt, ja mitä vielä hienompia herkkuja kehittelisin myöhemmin. Voin myös lohduttautua sillä, että aion muutaman viikon kuluttua siirtyä ns. sykliseen ketoosidieettiin, johon kuuluu yksi hiilaripäivä viikossa. Tai jos tarkempia ollaan, niin hiilaripäivien välin tulisi määräytyä kehon sisältämän läskin mukaan. Tuolloinkaan ei tosin ole tarkoitus ryhtyä karkeilla tai roskaruualla mässäilemään, vaan nauttia jotain niinkin eksoottista evästä kuin riisiä tai pastaa.

Onko ketoruoka kallista?

Ei, ainakaan siinä mielessä ajateltuna, että miinuskaloreilla elettäessä ruokaa tarvitsee ostaa paljon vähemmän. Olen huomannut, että ihminen tottuu pienempiin annoksiin melko nopeasti, joten muutaman päivän suolten murinaa kuunneltuaan olo helpottaa. Ylipienet annokset muuttuvat normaaleiksi annoksiksi, ja siitä mikä oli ennen normaalia tulisi nykyään ähkyyn.

Minä olen tehnyt ruokaostokseni tuoteselosteiden perusteella ja säveltänyt niistä mitä mieleen on sattunut juolahtamaan. Ei se vaikeaa ole, ainakaan jos kokkaaminen on muutenkin jo entuudestaan tuttua puuhaa. Tietenkin on olemassa karppien keittokirjoja, mutta minä en sellaisia koe tarvitsevani. Netistä löytyy ohjeita myös ihan ilmaiseksikin. Tähän blogiinkin sellaisia luultavasti ehtii kertyä ajan kuluessa melkoinen määrä, ja pihinä miehenä minä en niihin ainakaan mitään tryffeleitä aio laittaa.

Tavalliset raaka-aineet kelpaavat karppiruokien valmistukseen mainiosti, kunhan ne eivät sisällä, tai sisältävät vain pieniä määriä hiilihydraatteja. On myös olemassa erityisesti karppaajille suunnattuja tuotteita, esimerkkinä ”karppileipä”, jota ainakin joskus on ollut myynnissä. En tiedä onko enää, sillä nykyään kävelen kaupassa leipähyllyjen ohi edes vilkaisematta kahdesti. Erikoistuotteilla on tietysti aina myös erikoistuotteiden hinta. On jokaisen oma asia, tuhlaako sellaisiin rahojaan.

Pelaamaan

Tällä viikolla olo on ollut huomattavasti normaalimpi edelliseen verrattuna, ellei oteta lukuun lievää voimattomuuden tunnetta jaloissa. Liikuntaa en ole uimahallireissua lukuun ottamatta harrastanut, mutta töissä olen jaksanut kohtalaisen hyvin. Tarkoitus olisi kuitenkin huomenna lähteä sählykentälle ottamaan selvää miten rankempi liikunta on onnistuakseen.

Samppa Kalminen

Advertisements